Mogyorós bányászata, a Tanbánya

A lenti térképek Tóth tibor és Schmidt Sándor könyvéből származnak.

Mogyorósbánya környékén a művelésre való széntelepek oligocén korúak, magasabban helyezkednek el az eocén széntől, de gyengébb minőségűek is. A községtől délre folyt kutatások során találtak eocén szenet is, de vékony, elpalásodott telepekben. A bányászat 1812-ben kezdődött a Weissenberger és Társai cég által, 1836-ban Miesbach Alajos vette át. Ebben az időszakban a szénmedence termelésének 85 %-át innen szállították. Több, kis akna mélyült le, ezek nevei Lelő-, Víz-, Henrik- I-, II-, III-, IV-, Magdaléna-, Carolin-, Alois-, Jozefin-, Laurenz-aknák, II-es légakna és Kutató-akna. 1862-ben épült a Ferencz József táró. A szén gyenge minősége és a szállítási nehézségek miatt a bányászatot beszüntették egyes források szerint 1874-ben, más adatok szerint 1883-ban. Ezen időszak alatt 486 195 tonna szenet termeltek. Párhuzamosan az észak-nyugatra elhelyezkedő szarkási területen is folyt bányászat 1836-1895 között, 441 408 tonna termeléssel.

Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya 1. Molnár Márk
Mogyorósbánya tanbánya Fotó Tóth Tibor könyvéből
Mogyorósbánya tanbánya Fotó Tóth Tibor könyvéből
Mogyorósbánya, tanbánya fotó Tóth Tibor könyvéből (1)
Mogyorósbánya, tanbánya fotó Tóth Tibor könyvéből (1)
Mogyorósbánya, tanbánya fotó Tóth Tibor könyvéből (1)
Mogyorósbánya, tanbánya fotó Tóth Tibor könyvéből (1)

A mogyorósi bányászatot a II. világháború alatt, 1942-ben kezdték újra, a 117-es szintről indították az I-es és II-es lejtaknapárt a 30 m-es szintig. A szén elszállítását az Almásfüzitő-Esztergom vasútvonalig kötélpályával oldották meg, a felrakásra az ideiglenes jellegnek megfelelően fából készült bunkereket építettek. A termelés 1944-ig folyt, a közvetlen harci események miatt a vízemelés megszűnt, a bánya elfulladt. A víztelenítéssel 1945 második felében végeztek, a termelés a 63-as és a 73-as szinten indult újra. A termelés folytonosságának biztosítására az eddigi aknáktól nyugatra mélyítették a III-as lejtaknát, de ez rövid életű volt a szarkáspusztai mezőgazdasági épületek védőpillére miatt. Keletre a IV-es és V-os lejtaknát mélyítették, a decentralizált terület miatt a szállítás egyszerűsítésére a kötélpálya helyett keskeny nyomtávú vasút épült a MÁV vonalig. 1952-ben nyitották meg a VI-os lejtaknát ahol 1954-ben tanbányát rendeztek be, a többi bányát 1957-59 között felhagyták.

VI. lejtős akna Fotó: Tóth Tibor könyvéből
VI. lejtős akna Fotó: Tóth Tibor könyvéből

A bánya nem volt sújtólég- , szénporrobbanás- és vízveszélyes, ezért ideális volt vájártanulók képzésére. Az elméleti oktatás Péliföldszentkereszten majd 1980-87 között Annavölgyön folyt a jelenlegi általános iskolában, végül Esztergomban.

MD40 típusú mozdony az osztályozónál fotó:Gróf György
MD40 típusú mozdony az osztályozónál fotó:Gróf György

A vasúti átrakónál osztályozó épült ahol porszenet, dara és darabos szenet osztályoztak, a porszenet a tokodi brikettgyárnak, a többit tüzép telepeknek adták el.

A tanbánya osztályozója
A tanbánya osztályozója

A meddőt az üzem feletti meddőhányóra siklópálya szállította fel. 1976-ban elfulladt a sárisápi XIX-es akna, ezért a tanbányában nyitottak az ottani bányászoknak is munkahelyeket, 1979-ig dolgoztak itt. A község határában, az Öreg- kő oldalában 1-20 m fedőréteg alatt eocén korú 1-4 m vastag széntelep volt. Innen 1990-91 között külfejtéssel 71 000 tonna szenet termeltek ki. A VI-os lejtakna még gazdaságosan lefejthető szénvagyona kevés volt, de az egyre rosszabb anyagi körülmények ellenére megkezdték 1984-ben a VII-es lejtős akna mélyítését. A VI. lejtakna lefejthető szénvagyona miatt az egyre rosszabb anyagi körülmények ellenére 1984-ben megkezdték a VII. lejtős akna mélyítését, öt év alatt teljesen új bányát építettek. A vájárképzés az 1992-93-as tanévvel befejeződött, a bányát egy Kft. vette át, de nem tudta sokáig üzemeltetni, 1994 májusában a termelés leállt, 1995 nyarán végbe ment a rekultiváció, csak az üzemi épületek maradtak meg amelyeket egy autóbuszos cég vásárolt meg.

Források:

Schmidt Sándor: Az esztergomi szénmedence bányászatának ismertetése. (Salgótarjáni Kőszénbánya Rt., 1932)

Székely Lajos: Az esztergomi szénmedence bányászatának fejlődése. (Műszaki Könyvkiadó, 1960)

Tóth Tibor: Szénbányászat a dorogi medencében 1781—1981. (Dorogi Szénbányák Vállalat, 1981)

Ladányi András: A Dorogi Szénbányák Vállalat története 1981-2004. (Dorogi Szénmedence Kultúrájáért Alapítvány, 2010)

Szerző: Molnár Márk kisvasut.hu

Fotók: Pick József, Solymár Judith gyűjteményéből, valamint a kisvasut.hu oldalról.